onsdag 15 april 2015

Mot sommarformen

Längesen jag uppdaterade. Vill ni mera hålla koll på hur jag tränar så följ mig på instagram (gym_pia).

Jag har tränat på som vanligt. 2,5 månad tränade jag enligt detta program. Fyra pass styrka i veckan. Två pass överkropp och två pass underkropp. Gillade väldigt mycket. Fått bra resultat. Vuxit lite överallt. Främst i benen och rumpan vilket varit mitt mål denna vinter. Har inte tränat cardio just alls på 6 månader. Bara styrka och någon promenad nu och då. Efter att jag sprang halvmaran i september så sprang jag nästa gång i februari (10 km) en gång. I mars började jag springa mera och nu är planen 1-2 löppass i veckan. Ökar på mängden på sommaren.

Just nu tränar jag styrka med uppdelningen: ben/mage, bröst/triceps/axlar, rygg/biceps och sedan ett benpass till men enbart med rumpövningar (+ någon muskelgrupp till om jag känner för det). Cardio: 1-2 pass löpning per vecka, 1 powerwalk (inte så noga om jag inte hinner) och sedan kör jag 1-2 intervaller (10-20 minuter) på gymmet på någon cardiomaskin efter ett styrkepass. 

I 6 månader har jag ätit mycket. Bra och hälsosamt men ganska stora portioner och ganska fritt. Har ätit godsaker också ganska fritt. Jag äter inte mycket men så att jag har inte haft någon dag i veckan då jag äter mera sött eller annat onödigt utan har ganska fritt stoppat i munnen det ena och det andra längs med veckan. Men jag äter ju överlag bra och hälsosamt. Nu tänkte jag kontrollera lite mera hur jag äter. Räknar inte kalorier, är för lat för det. Men jag äter frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Inget däremellan, Och inget extra gott på vardagarna. Alltså inga kex, godis, choklad, glass, chips osv. De godsakerna jag kan äta är questbars. Men försöker att inte äta av dem heller så mycket. På helgerna kan jag äta mera fritt, men försöker begränsa det också. Så att det inte blir några stora mängder. 

Varför gör jag allt det här då kan man ju undra. För egentligen behöver jag inte gå ner i vikt. Jag har gått upp 3-4 kg sedan förra sommaren men de kilona har så att säga kommit på rätta ställen. Mest muskler, hoppas jag, men då man tränar tung styrka och äter mycket så kommer det nog också lite extra fluff på kroppen. Och det vill jag lite skala av nu. Få fram lite linjer och bli lite tightare i kroppen. Jag kommer inte att gå omkring hungrig. Så på det sättet äter jag nog ännu ganska stora portioner (det får jag alltid höra av andra). Men med att lämna bort allt det där lilla extra och öka på mängden cardio så tror jag nog att något händer.

Och så tycker jag att det är så roligt att experimentera med mig själv. På vinterhalvåret gäller bara styrka och mycket mat för att bygga muskler. Och sedan mot sommaren mera cardio och lite striktare kost. Det är ju inga stora skillnader det handlar om. Jag ska inte gå ner alla de kilon som kommit, vill ju inte förlora allt jag byggt upp. Allt detta skulle vara lättare om jag skulle ha en coach som skulle göra kost- och träningsschema till mig. Och jag skulle bara följa det. Men jag ska inte tävla och så är jag rädd att det skulle ta bort en del av glädjen. Jag kan tänka mig att det skulle gå så för mig. Det skulle bli förbud och måsten. Jag ser att det funkar jättebra för andra men jag vet inte hur det skulle funka för mig. Jag skulle säkert få ännu bättre resultat, men jag är så nöjd reda. Kan hända att jag någon gång anställer en tränare. Men nu funkar det bra att ha mig själv som tränare. 

Jag tar inte denna formtoppning på så stort allvar. Blir jag bjuden på någonting gott mitt i veckan och verkligen vill ha det så då tackar jag ja. 

Hur går det för er? Någon annan som gör en formtoppning? 




Styrketräning hela långa vintern




Jogging på Teneriffa med liten löpkompis





Formen för några veckor sedan innan formtoppning.



5 kommentarer:

LOtta sa...

Roligt att följa dig! Du är så toksnygg redan, dina bilder är snarare mina målbilder:-) Jag kör på som vanligt med reverse dieting, inga nyheter.. Kram

Pia sa...

Lotta: Tack söta du :) Kram på dig!

Inga sa...

Hej Pia!
I någon anledning så kan inte jag följa dig på insta, har försökt hur många ggr som helst. Hittar inte ditt konto när jag söker på gym_pia; ibland när jag ser dina kommentarer via Lotta så kan jag helt enkelt inte lägga till dig. det går inte!! Tråkigt :(

Men iaf, har kört efter Olgas bok flera omgångar nu och trivs hur bra som helst med upplägget.Har fått fina resultat muskelmässigt, men eftersom jag aldrig lyckas dra ner på kalorierna i sista 8-v perioden (det handlar inte om nån svält, utan i mitt fall 2200 kcal)så är jag ändå inte helt nöjd med resultatet. Är inne på denna sista period nu igen; får se om jag lyckas den här gången då. Inte så lätt om man är stor i maten som jag :)

Lycka till Pia!

Pia sa...

Inga: vad konstigt med instagram :( Vad heter du där? Om jag följer dig så kanske det lyckas. Vi måste ju fixa det!

Glad att det går bra med din träning. Och visst lyckas du, det är jag säker på. Jag tänker så att om jag inte lyckas så gör det ändå inte så mycket. Har kommit så långt på min fitnessresa att jag redan är så nöjd.

Inga sa...

Pia: jag heter som jag heter på Insta, dvs inga_kodu